tisdag 6 oktober 2009

Stängt för vintern


Ja då har den här sommaren gjort sitt avslut. Men vilken sommar vi har haft. Man kan ju inte klaga på den, det har varit mycket sol och strålande odlingsår.Jag har odlat spenat,squash,olika baljväxter och en hel del annat. Det har kommit upp roliga saker i rabatterna som jag inte har satt och annat som kommit upp som jag verkligen har satt. I stort sett varje helg har vi varit ute på landet och semestern tillbringades där. Mycket bad med fin fina temperaturer.En annan kul sak som hände va att det flyttade in nya grannar på vår fina grusväg. Vompan och hennes dotter flisan från sumpan. Mycket trevliga och dem har vi umgåtts en del med. Sedan har vi ju våran ständigt följande granne kicki som bor brevid oss. Vi har bjudit varrandra på diverse lunch,middag,drinkar,bakverk,svampplockning,bärplockning you name it. Vi trivs bra ihop. Jag hjälper henne med att klippa och ansa hennes äppelträd och johannes hjälper henne med hennes gräsklippare då hon inte får igång den, och igengäld blir det en god lunch eller en god fruktpaj. Så med andra ord så har det varit en strålande sommar.
Nu i helgen som gått va vi för att i stort sett bomma igen för vintern. Jag plockade upp mina sista squash. Plockade upp alla pelargoner,gladiolius,rosmarin etc som inte tål frost för att bevaras hemma till våren. Klippte till plommonen och städade upp lite i trädgården. Johannes plockade ned diskställ och lite möbler. Sedan va vi ute och gick den ordinarie promenaden genom Källviken i hopp om att få med oss lite svamp och allt jag fann va tre ynka kantareller.
Sedan vart vi överösta med en skock får, ajja de e ju söta. se bilden.
Så nu blir det till att samla våra krafter inför våren med nya hopp om en strålande sommar.

Kicki,Johannes och fåren på bilden.

1 kommentar:

  1. Vi har verkligen haft det jättefint i sommar. Jag kunde inte ha bättre grannar än er, J&T - världens bästa!!! Vilka räddningar med gräsklippare, cyklar och stora stenar...! Och vilka middagar, drinkar, kakor och odlingstips! Känner mig bortskämd och privilegerad. / kicki

    SvaraRadera